ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究紀要
  2. 6

教員養成課程におけるリアリスティック・アプローチを導入した授業実践

https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/4039
https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/4039
25dc0e7d-ad94-4c0c-bce2-cc6edc48374d
名前 / ファイル ライセンス アクション
山本先生他1.pdf 山本先生他1 (5.5 MB)
license.icon
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-01-31
タイトル
タイトル 教員養成課程におけるリアリスティック・アプローチを導入した授業実践
言語 ja
タイトル
タイトル Adopting a Realistic Approach to Teacher Education Curriculum
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 リアリスティック・アプローチ
キーワード
主題Scheme Other
主題 教員養成
キーワード
主題Scheme Other
主題 授業実践
キーワード
主題Scheme Other
主題 フロネーシス
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Realistic Approach
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Teacher Education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Education Practice
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Phronesis
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
記事種別(日)
ja
社会科学分野
記事種別(英)
en
Social Sciences
論文名よみ
その他のタイトル キョウイン ヨウセイ カテイ ニオケル リアリスティック アプローチ オ ドウニュウ シタ ジュギョウ ジッセン
言語 ja-Kana
著者名(日) 山本, 一成

× 山本, 一成

ja 山本, 一成

Search repository
中山, 美佐

× 中山, 美佐

ja 中山, 美佐

Search repository
濵谷, 佳奈

× 濵谷, 佳奈

ja 濵谷, 佳奈

Search repository
小野寺, 香

× 小野寺, 香

ja 小野寺, 香

Search repository
村井, 尚子

× 村井, 尚子

ja 村井, 尚子

Search repository
坂田, 哲人

× 坂田, 哲人

ja 坂田, 哲人

Search repository
著者所属(日)
ja
大阪樟蔭女子大学児童学部児童学科
著者所属(日)
ja
大阪樟蔭女子大学児童学部児童学科
著者所属(日)
ja
大阪樟蔭女子大学児童学部児童学科
著者所属(日)
ja
大阪樟蔭女子大学学芸学部ライフプランニング学科
著者所属(日)
ja
大阪樟蔭女子大学児童学部児童学科
著者所属(日)
ja
青山学院大学情報メディアセンター
著者所属(英)
en
Faculty of Child Sciences, Department of Child Sciences, Osaka Shoin Women's University
著者所属(英)
en
Faculty of Child Sciences, Department of Child Sciences, Osaka Shoin Women's University
著者所属(英)
en
Faculty of Child Sciences, Department of Child Sciences, Osaka Shoin Women's University
著者所属(英)
en
Faculty of Liberal Arts, Department of Life Planning, Osaka Shoin Women's University
著者所属(英)
en
Faculty of Child Sciences, Department of Child Sciences, Osaka Shoin Women's University
著者所属(英)
en
Aoyama Gakuin University, Institute of Information and Media
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は、オランダの教育学者であるコルトハーヘンによって提唱されたリアリスティック・アプローチを教員養成課程に組織的に応用する可能性を検討したものである。大阪樟蔭女子大学の教員養成課程に関わる5 名の教員に学外アドバイザー1 名を加えたメンバーで定期的な勉強会を行い、理論面の学習と授業実践への応用を積み重ねた。幼小教育課程ではフィールド実習の振り返りに、中高教職課程では教育実習の振り返りにそれぞれ「8 つの窓」を使ったリフレクションが導入された。保育指導法・環境の授業では、「5 段階の手順」を用いて学生の経験を中心に据えた授業が計画された。実習指導では教員自らが「8 つの窓」を用いたリフレクションを行い、より深い気づきをもたらす実習指導を探求した。異なる授業形態にそれぞれのかたちでリアリスティック・アプローチの手法を導入することで、教師教育に必要とされる実践知(フロネーシス)が探究されることとなった。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This research aims to show the possibility of adopting a realistic approach to the teacher education curriculum that was advocated by Dutch pedagogist and teacher educator Fred Korthagen. Five teacher educators at Osaka Shoin Women's University and an adviser from Aoyama Gakuin University held regular meetings to study the theory and practice of teacher education. Each teacher educator applied this approach to their classes of primary teacher education, secondary teacher education, early childhood educator teaching methods, and student teacher instruction. Teacher educators conducted an “8 windows” reflection for students’ field practice in a primary teacher education class and a secondary teacher education class. A “5 step procedure” was introduced into the “teaching method (environment)” class to construct an experience oriented lecture. A teacher educator also used the “8 windows” reflection method to improve her student teacher instruction. Various ways to apply a realistic approach to the teacher education curriculum are shown, which leads to the study of ‘phronesis’ in teacher education.
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12510644
書誌情報 ja : 大阪樟蔭女子大学研究紀要
en : Research Bulletin of Osaka Shoin Women's University

巻 6, p. 187-198, 発行日 2016-01-31
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 15:30:36.203533
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3