@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00004039, author = {山本, 一成 and 中山, 美佐 and 濵谷, 佳奈 and 小野寺, 香 and 村井, 尚子 and 坂田, 哲人}, journal = {大阪樟蔭女子大学研究紀要, Research Bulletin of Osaka Shoin Women's University}, month = {Jan}, note = {P(論文), 本研究は、オランダの教育学者であるコルトハーヘンによって提唱されたリアリスティック・アプローチを教員養成課程に組織的に応用する可能性を検討したものである。大阪樟蔭女子大学の教員養成課程に関わる5 名の教員に学外アドバイザー1 名を加えたメンバーで定期的な勉強会を行い、理論面の学習と授業実践への応用を積み重ねた。幼小教育課程ではフィールド実習の振り返りに、中高教職課程では教育実習の振り返りにそれぞれ「8 つの窓」を使ったリフレクションが導入された。保育指導法・環境の授業では、「5 段階の手順」を用いて学生の経験を中心に据えた授業が計画された。実習指導では教員自らが「8 つの窓」を用いたリフレクションを行い、より深い気づきをもたらす実習指導を探求した。異なる授業形態にそれぞれのかたちでリアリスティック・アプローチの手法を導入することで、教師教育に必要とされる実践知(フロネーシス)が探究されることとなった。, This research aims to show the possibility of adopting a realistic approach to the teacher education curriculum that was advocated by Dutch pedagogist and teacher educator Fred Korthagen. Five teacher educators at Osaka Shoin Women's University and an adviser from Aoyama Gakuin University held regular meetings to study the theory and practice of teacher education. Each teacher educator applied this approach to their classes of primary teacher education, secondary teacher education, early childhood educator teaching methods, and student teacher instruction. Teacher educators conducted an “8 windows” reflection for students’ field practice in a primary teacher education class and a secondary teacher education class. A “5 step procedure” was introduced into the “teaching method (environment)” class to construct an experience oriented lecture. A teacher educator also used the “8 windows” reflection method to improve her student teacher instruction. Various ways to apply a realistic approach to the teacher education curriculum are shown, which leads to the study of ‘phronesis’ in teacher education.}, pages = {187--198}, title = {教員養成課程におけるリアリスティック・アプローチを導入した授業実践}, volume = {6}, year = {2016} }