WEKO3
-
RootNode
アイテム
保育士,幼稚園教諭を目指す学生 のための保育者適性尺度の構成
https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/4171
https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/4171db1f6e63-522b-4418-a91a-808b3c18e990
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-03-07 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 保育士,幼稚園教諭を目指す学生 のための保育者適性尺度の構成 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Construction of Aptitude Scales for Students in the Course of Nursery Teacher and Kindergarten Teacher | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 保育士通性,幼稚圃教諭適性,ホスピタリティ,心理尺度,構造方程式モデリング | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | aptitude of nursery teacher,aptitude of kindergarten teacher,hospitability psychological scale,structural equation modeling | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ページ属性 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||||
論文名よみ | ||||||||||
その他のタイトル | ホイクシ ヨウチエン キョウユ オ メザス ガクセイ ノ タメノ ホイクシャ テキセイ シャクド ノ コウセイ | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
著者名(日) |
藤村, 和久
× 藤村, 和久
|
|||||||||
抄録(日) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 保育士,幼稚園教諭を目指す学生のための保育者適性尺度が構成された。予備研究を経て,120 項目からなる質問紙を 373 名の学生に実施した。グループ主軸法を適用することによって 7 つの尺度 が構成された。それらは,愛他性尺度,共感性尺度,論理的思考性尺度,気働き尺度,社交性尺度, 行動力尺度および養育性尺度である。SEM Cstructural equation modeling) により尺度項目の因子 的妥当性を検証し,尺度聞の構造的関係が確認された。 | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | The purpose of this paper is to construct aptitude scales for students in the course of nursery teacher and kindergarten teacher. A preliminary study of a hundred twenty items questionnaire was administered to the three hundred seventy three students in the course of nursery teacher and kindergarten teacher. Seven aptitude scales for nursery teacher and kindergarten teacher were constructed by applying the group principal method. These seven scales are altruistic scale,empathy scale,logical thinking scale,responsiveness scale,sociability scale, power of action scale and nurturing scale. The results confirmed that by using structural equation modeling forty nine of selected items have factorial validity respectively and the multistructural relations among these seven scales. |
|||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11637107 | |||||||||
書誌情報 |
大阪樟蔭女子大学人間科学研究紀要 巻 9, p. 129-143, 発行日 2010-01-31 |