@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00004171, author = {藤村, 和久}, journal = {大阪樟蔭女子大学人間科学研究紀要}, month = {Jan}, note = {P(論文), 保育士,幼稚園教諭を目指す学生のための保育者適性尺度が構成された。予備研究を経て,120 項目からなる質問紙を 373 名の学生に実施した。グループ主軸法を適用することによって 7 つの尺度 が構成された。それらは,愛他性尺度,共感性尺度,論理的思考性尺度,気働き尺度,社交性尺度, 行動力尺度および養育性尺度である。SEM Cstructural equation modeling) により尺度項目の因子 的妥当性を検証し,尺度聞の構造的関係が確認された。, The purpose of this paper is to construct aptitude scales for students in the course of nursery teacher and kindergarten teacher. A preliminary study of a hundred twenty items questionnaire was administered to the three hundred seventy three students in the course of nursery teacher and kindergarten teacher.  Seven aptitude scales for nursery teacher and kindergarten teacher were constructed by applying the group principal method. These seven scales are altruistic scale,empathy scale,logical thinking scale,responsiveness scale,sociability scale, power of action scale and nurturing scale. The results confirmed that by using structural equation modeling forty nine of selected items have factorial validity respectively and the multistructural relations among these seven scales.}, pages = {129--143}, title = {保育士,幼稚園教諭を目指す学生 のための保育者適性尺度の構成}, volume = {9}, year = {2010}, yomi = {フジムラ, カズヒサ} }