WEKO3
-
RootNode
アイテム
子どもの表現の発達段階における教師(保育者)のかかわり方に関する一考察 : 表象的活動の展開過程に基づいて
https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/2847
https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/2847fb304985-6ac1-44b3-9ec7-d2ddc8509173
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2006-01-31 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 子どもの表現の発達段階における教師(保育者)のかかわり方に関する一考察 : 表象的活動の展開過程に基づいて | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | A study on preschool teacher's involvement in the developmental stages of children's expression : based on a development process of representational activity | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 教師のかかわり | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 子どもの表現 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 発達段階 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 定量的分析 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 「言葉かけ」「参加」といった要素 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | teacher's involvement | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | children's expression | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | developmental stages | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | quantitative analysis | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | factors such as "word", "participation." | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ページ属性 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||
論文名よみ | ||||||||
その他のタイトル | コドモ ノ ヒョウゲン ノ ハッタツ ダンカイ ニ オケル キョウシ ホイクシャ ノ カカワリカタ ニ カンスル イチコウサツ ヒョウショウテキ カツドウ ノ テンカイ カテイ ニ モトヅイテ | |||||||
言語 | ja | |||||||
著者名(日) |
佐野, 美奈
× 佐野, 美奈
|
|||||||
著者名よみ |
サノ, ミナ
× サノ, ミナ
|
|||||||
著者所属(日) | ||||||||
大阪樟蔭女子大学人間科学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Osaka Shoin Women's University | ||||||||
抄録(日) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | この研究の目的は、子どもの表現への教師のかかわりについて検討する方法を見い出すことであった。この研究では、私の定量的分析によって以前得られた「言葉かけ」「参加」のようないくつかの要素が、さらなる定量的分析によってより細分化された。その結果、子どもの表現への教師のかかわりに関して「言葉かけ」の要素が非常に重要であることがわかった。同時に、子どもの表現の発達段階が進むにつれて、いくつかの要素のもつ意味が変わっていくことが明らかになった。しかし、「ピアノによるかかわり」の要素を分析する方法については、表象の意味以外十分な説明が得られていないため,今後検討する必要がある。 | |||||||
抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The purpose of this study was to find out the way to examine aspects of teacher's involvement in children's expression. In this study, some factors such as "word" and "participation" obtained previously by my quantitative analysis were divided into smaller factors by further quantitative analysis. As a result, it was found that the factor "word" concerning teacher's involvement in children's expression is very important. At the same time, it was made clear that the meaning of some factors changed with the progress of developmental stages of children's expression. But it is necessary to reconsider the method of analyze the factor "teacher's involvement in children's expression by piano playing" because of an insufficient explanation without the meaning of representation. | |||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11637107 | |||||||
書誌情報 |
大阪樟蔭女子大学人間科学研究紀要 巻 5, p. 95-109, 発行日 2006-01-31 |