WEKO3
-
RootNode
アイテム
小学校の合唱と教員養成 : 特別活動を中心に
https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/4106
https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/410620b69f39-f483-48cb-bc11-b755d7bd7ea5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-02-13 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 小学校の合唱と教員養成 : 特別活動を中心に | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Singing in a Chorus and Teacher Training Program in Elementary School: Mainly in Special Activities | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 特別活動、合唱、小学校、意義・目的、教員養成 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | tokubetsukatsudou, chorus, elementary school, the significance and purpose, teacher training program | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ページ属性 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||||||
記事種別(日) | ||||||||||||
ja | ||||||||||||
人文科学分野 | ||||||||||||
記事種別(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Humanities | ||||||||||||
論文名よみ | ||||||||||||
その他のタイトル | ショウガッコウ ノ ガッショウ ト キョウイン ヨウセイ トクベツ カツドウ オ チュウシン ニ | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
著者名(日) |
豊島, 久美子
× 豊島, 久美子
× 服部, 安里
× 福井, 一
|
|||||||||||
著者名よみ |
トヨシマ, クミコ
× トヨシマ, クミコ
× ハットリ, アンリ
× フクイ, ハジメ
|
|||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
ja | ||||||||||||
大阪樟蔭女子大学児童学部児童学科 | ||||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
ja | ||||||||||||
奈良教育大学 | ||||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
ja | ||||||||||||
奈良教育大学 | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Faculty of Child Sciences, Department of Child Sciences, Osaka Shoin Women's University | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Nara University of Education | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Nara University of Education | ||||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 学校教育における特別活動においては、合唱コンクールなどの合唱活動が取り上げられることが多く、合唱コンクールを通して荒れていた学校が立ち直ったという話はよく耳にする。近年の研究により、合唱には次代の社会を担う子どもたちに必要な資質や能力である社会性を育む効果があることが明らかになりつつある。しかしながら、小学校教員養成における音楽関連授業において合唱の位置づけは十分ではない。とくに合唱を行う意義や目的についての教育はほとんどなされていないのが現状である。本稿では小学校特別活動における合唱に焦点を当て、学校教育で合唱活動を行う意義や目的、教員養成系学部や課程における合唱指導能力の育成について考察する。 | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | In the special activities in school education, singing in a chorus is often taken up. We usually hear the story that the troubled school has returned to normal by choral activity. Recent studies revealed that the singing in a chorus promote social skills which is necessary to children responsible for the society of the next generation. However, the education of chorus in the elementary school teacher training is not enough. In particular, the education about the significance and purpose of singing in a chorus in the current situation is not nearly done. In this paper, we focus on the choral activity in elementary school special activities, insist the significance and purpose of singing in a chorus at school education, and discuss the development of choral leadership ability in teacher training faculties and courses. |
|||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12510644 | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 大阪樟蔭女子大学研究紀要 en : Research Bulletin of Osaka Shoin Women's University 巻 7, p. 69-77, 発行日 2017-01-31 |