@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00004106, author = {豊島, 久美子 and 服部, 安里 and 福井, 一 and トヨシマ, クミコ and ハットリ, アンリ and フクイ, ハジメ}, journal = {大阪樟蔭女子大学研究紀要, Research Bulletin of Osaka Shoin Women's University}, month = {Jan}, note = {P(論文), 学校教育における特別活動においては、合唱コンクールなどの合唱活動が取り上げられることが多く、合唱コンクールを通して荒れていた学校が立ち直ったという話はよく耳にする。近年の研究により、合唱には次代の社会を担う子どもたちに必要な資質や能力である社会性を育む効果があることが明らかになりつつある。しかしながら、小学校教員養成における音楽関連授業において合唱の位置づけは十分ではない。とくに合唱を行う意義や目的についての教育はほとんどなされていないのが現状である。本稿では小学校特別活動における合唱に焦点を当て、学校教育で合唱活動を行う意義や目的、教員養成系学部や課程における合唱指導能力の育成について考察する。, In the special activities in school education, singing in a chorus is often taken up. We usually hear the story that the troubled school has returned to normal by choral activity. Recent studies revealed that the singing in a chorus promote social skills which is necessary to children responsible for the society of the next generation. However, the education of chorus in the elementary school teacher training is not enough. In particular, the education about the significance and purpose of singing in a chorus in the current situation is not nearly done. In this paper, we focus on the choral activity in elementary school special activities, insist the significance and purpose of singing in a chorus at school education, and discuss the development of choral leadership ability in teacher training faculties and courses.}, pages = {69--77}, title = {小学校の合唱と教員養成 : 特別活動を中心に}, volume = {7}, year = {2017} }