ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究紀要
  2. 1

保育者特性インベントリーの妥当化 1

https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/3661
https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/3661
73553a83-cf7b-4429-84a9-23e365895fae
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00006860670.pdf KJ00006860670.pdf (3.5 MB)
license.icon
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-01-31
タイトル
タイトル 保育者特性インベントリーの妥当化 1
言語 ja
タイトル
タイトル Validation of the nursery trait inventory : 1
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 保育士適性
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 幼稚園教諭適性
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 構造方程式モデリング
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 心理尺度の妥当性
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 質問紙法
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 aptitude of nursery teacher
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 aptitude of kindergarten teacher
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 structural equation modeling
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 validity of psychological
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
論文名よみ
その他のタイトル ホイクシャ トクセイ インベントリー ノ ダトウカ 1
言語 ja-Kana
著者名(日) 藤村, 和久

× 藤村, 和久

ja 藤村, 和久

Search repository
著者名よみ フジムラ, カズヒサ

× フジムラ, カズヒサ

ja-Kana フジムラ, カズヒサ

Search repository
著者所属(日)
ja
大阪樟蔭女子大心理学部発達教育心理学科
著者所属(英)
en
Department of Developmental and Educational Psychology, Faculty of Psychology, Osaka Shoin Women's University
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本論文は保育者特性インベントリィ(藤村、2010)を構成する、愛他性、共感性、論理的思考性、気働き、社交性、行動力、および養育性の7つの尺度の妥当性を検証することである。本研究において5つのグループが用いられた。これらは、現役の保育士および幼稚園教諭、保育士・幼稚園教諭養成課程学生、施設職員、女子大学系学生、共学大学の女子学生である。グループの平均値間の有意差検定の結果、論理的思考性を除いて、各尺度の弁別可能性が確認された。構造方程式モデリングを用いて、これらの尺度がサンプルを越えて同質性・一次元性が保たれていることが確認された。さらに、構造方程式モデリングを適用して、養育性の多重構造モデルの妥当性が確証された。最後に、個人の保育者特性プロフィールを査定するためのコンピュータプグラムが開発された。論理的思考性は、個人の保育者特性プロフィールを査定するに際して、人格構造的に重要な特性であることが確認された。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this paper is to confirm the validity of the seven nursery trait scales of altruism, empathy, logical thinking,responsiveness, sociability, power of action, nurturing that make up the Nursery Trait Inventory (Fujimura, 2010). Five sample groups were used in this study. These groups were nursery and kindergarten teachers, kindergarten and nursery school student majors, nursery home staff, female students in a women's university, and female students in a co-ed university. Testing significance of difference between the means of the five group of samples proved that these scales except the logical thinking scale could distinguish between these groups. It was confirmed by applying structural equation modeling that each scale had homogeneity and unidimensionality across samples respectively. Furthermore, by applying structural equation modeling, validity of the three factors structural model of nurturing behavior (Fujimura, 2010) is confirmed. Finally, a computer program to assess individual profiles of nursery traits was developed. It was confirmed that the logical thinking scale was important in personality structure for assessing an individual's nursery trait profile.
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12510644
書誌情報 ja : 大阪樟蔭女子大学研究紀要

巻 1, p. 86-96, 発行日 2011-01-31
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 15:49:01.806448
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3