WEKO3
-
RootNode
アイテム
高校入試問題と小学校算数科の内容の関わり : 根号を含む数の計算と単位の考え、数についての感覚との関わりについて
https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/4258
https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/4258332577f2-4f87-4a96-909e-949558891ef2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-01-31 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 高校入試問題と小学校算数科の内容の関わり : 根号を含む数の計算と単位の考え、数についての感覚との関わりについて | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Relation between the High School Entrance Examination and Elementary School Arithmetic : Considering Numbers Using a Unit and Number Sense and Square Root Calculation | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 数学的な見方・考え方、単位の考え、数についての感覚、根号を含む数の計算 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | mathematical thinking, considering numbers using a unit, number sense, square root calculation | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ページ属性 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||||
論文名よみ | ||||||||||
その他のタイトル | コウコウ ニュウシ モンダイ ト ショウガッコウ サンスウカ ノ ナイヨウ ノ カカワリ コンゴウ オ フクム カズ ノ ケイサン ト タンイ ノ カンガエ カズ ニ ツイテノ カンカク トノ カカワリ ニ ツイテ | |||||||||
著者名(日) |
田村, 壽
× 田村, 壽
|
|||||||||
著者所属(日) | ||||||||||
大阪樟蔭女子大学児童学部児童学科 | ||||||||||
抄録(日) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 本論文は、小学校算数科で学習する「単位の考え」と「数についての感覚」が中学校数学科で学習する「根号を含む数の計算」の指導に影響することを示し、その指導の留意点を示したものである。最初に、小学校算数科と中学校数学科との関連の重要さを示す。次に、公立高等学校入学試験問題における根号を含む数の計算問題の実態を明らかにする。最後に、「根号を含む数の計算」と「単位の考え」、「数についての感覚」との関連を明らかにし、指導上の留意点を示す。 | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | This article shows that "considering numbers using a unit" and "number sense" influence the instruction of square root calculation. I present things to keep in mind during instruction. I show the importance of the association between elementary school arithmetic and junior high school mathematics. I clarify the current issue regarding calculating the square root during the high school entrance examination. I show that "considering numbers using a unit" and "number sense" relate to "the calculation of the square root". I present things to keep in mind in the instruction. |
|||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12769894 | |||||||||
書誌情報 |
樟蔭教職研究 en : Shoin teacher educational research 巻 2, p. 27-34, 発行日 2018-01-31 |