WEKO3
-
RootNode
アイテム
保育における「そこにあるもの」の価値 : アフォーダンス理論の自然実在論的解釈を通して
https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/3904
https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/39042bab12f8-46e0-4e33-bf8f-02815cf92363
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
BY-NC-ND
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-01-31 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 保育における「そこにあるもの」の価値 : アフォーダンス理論の自然実在論的解釈を通して | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Values of `Things Out There' in Early Childhood Education and Care : An Interpretation of Affordance Theory as Natural Realism | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | アフォーダンス理論 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 自然実在論 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 環境 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 経験世界 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 価値 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | affordance theory | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | natural realism | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | environment | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | experiential world | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | value | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ページ属性 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||
論文名よみ | ||||||||
その他のタイトル | ホイク ニ オケル ソコ ニ アルモノ ノ カチ : アフォーダンス リロン ノ シゼン ジツザイロンテキ カイシャク オ トオシテ | |||||||
言語 | ja-Kana | |||||||
著者名(日) |
山本, 一成
× 山本, 一成
|
|||||||
著者名よみ |
ヤマモト, イッセイ
× ヤマモト, イッセイ
|
|||||||
著者所属(日) | ||||||||
ja | ||||||||
大阪樟蔭女子大学児童学部児童学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Dept. of Child Sci., Osaka Shoin Women's University | ||||||||
抄録(日) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本論文は、保育者と子どもが経験世界を共有することが可能であるかという問いについて、自然実在論に基づく哲学から応えていこうとするものである。実在論の哲学と実践との関係は、知覚の問題に焦点を当てることで結ばれることとなる。本論では、ギブソンのアフォーダンス理論を自然実在論的に解釈することで、私たちが「そこにあるもの」に直接知覚するリアリティが、協働的に確証されるプロセスにあることについて論じる。私たちは「そこにあるもの」の実在を共有しつつ、異なる仕方でそれを経験している。共通の実在を手掛かりに異なる経験世界を共有していくことで、お互いの理解と変容が生じることとなる。以上の議論から、環境の意味と価値は共有可能である一方、多様で汲みつくせないことが導かれる。結論として、保育者は、子どもがそれぞれの仕方で知覚するアフォーダンスに注意を向けることによって、子どもの経験世界を探求することが可能になることについて論じる。 | |||||||
抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This paper answers the question whether it is possible for preschool teachers to share their experiential world with children from the perspective of natural realism. The problem of perception is explored to connect a philosophical perspective with practical issues. Through an interpretation of affordance theory as natural realism, in this paper, I shall clearify that the reality of `things out there' is perceived directly during the process of collaborative verification. The common reality of `things out there' is shared, but each of us experiences it in different ways. We can understand each other by sharing experiencial worlds though our common reality, which leads to the individual's transformation. In this light, the meanings and values of our environment are shareable but infinite; therefore they cannot be perceived completely. In conclusion, I shall discuss the possibility of inquiring into children's experiential worlds by paying attention to affordances, which children perceive in their own way. | |||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12510644 | |||||||
書誌情報 |
ja : 大阪樟蔭女子大学研究紀要 巻 5, p. 43-50, 発行日 2015-01-31 |