WEKO3
-
RootNode
アイテム
Emergence of mental state words and language development
https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/3641
https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/3641f4bb766c-22b8-4fa2-a523-f4edaca69e42
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-01-31 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Emergence of mental state words and language development | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | eng | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 心的状態語 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 心の理論 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 発達 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 日本語 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | mental state terms | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | theory-of-mind development | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | mentalising | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Japanese language | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ページ属性 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||
論文名よみ | ||||||||
その他のタイトル | シンテキ ジョウタイ オ アラワス ゴ ノ カクトク ト ココロ ノ リカイ | |||||||
言語 | ja-Kana | |||||||
著者名(日) |
辻, 弘美
× 辻, 弘美
|
|||||||
著者名よみ |
ツジ, ヒロミ
× ツジ, ヒロミ
|
|||||||
著者所属(日) | ||||||||
ja | ||||||||
大阪樟蔭女子大学心理学部発達教育心理学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Osaka Shoin Women's University | ||||||||
抄録(日) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究は幼児の心的状態をあらわす語の獲得と言語発達および心の理解の関係について検討した。幼児の心的状態をあらわす語の産出について養育者の報告によるデータをもとに、その種類と獲得順序について分析を行った。これらのデータを欧米の先行研究結果と比較したところ、日本の幼児の心的状態をあらわす語の産出が同年齢の欧米の幼児と大きく違わないことが示された。また、心の理解の指標として、複数の萌芽的な心の理論課題を用い、これらへの反応と心的状態をあらわす語の産出との関連性を検討した結果、一部の心の理論課題との関連性が認められた。 | |||||||
抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This study examined young children's use of mental state words and their relationship with the development of language and mentalising ability. Drawing from maternal reports on children's mental state word production, the breadth and development of different types of mental state words were examined and compared with data reported in a study with English-speaking children.The results suggest that Japanese children did not differ from their English counterparts in terms of variety of mental state words and their relation to the children's theory-of-mind development. | |||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12510644 | |||||||
書誌情報 |
ja : 大阪樟蔭女子大学研究紀要 巻 1, p. 71-77, 発行日 2011-01-31 |