ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 人間科学研究紀要
  2. 5

プロドラマーによる演奏を通じた感情のコミュニケーション

https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/2848
https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/2848
22b59b49-dbe1-45a3-9c73-67476ca2d80d
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004120755.pdf KJ00004120755.pdf (2.2 MB)
license.icon
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2006-01-31
タイトル
タイトル プロドラマーによる演奏を通じた感情のコミュニケーション
言語 ja
タイトル
タイトル Emotional communication through music performance by professional drummers
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 感情
キーワード
主題Scheme Other
主題 コミュニケーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 演奏
キーワード
主題Scheme Other
主題 プロ音楽家
キーワード
主題Scheme Other
主題 非音楽家
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 emotion
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 communication
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 music performance
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 professional musician
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 musically untrained player
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
論文名よみ
その他のタイトル プロドラマー ニ ヨル エンソウ オ ツウジタ カンジョウ ノ コミュニケーション
言語 ja
著者名(日) 山崎, 晃男

× 山崎, 晃男

ja 山崎, 晃男

Search repository
著者名よみ ヤマザキ, テルオ

× ヤマザキ, テルオ

ja ヤマザキ, テルオ

Search repository
著者所属(日)
大阪樟蔭女子大学人間科学部
著者所属(英)
en
Osaka Shoin Women's University
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 Yamasaki(2002)は、特別な音楽的訓練を受けていない者(非音楽家と呼ぶことにする)がドラムの即興演奏によって感情を伝達できることを示した。彼らの演奏は、先行研究で見出されたプロ音楽家の演奏と比較的類似しており、彼らの感情的意図は、別の聴取者にチャンスレベルを超えて正しく伝わった。しかしながら、プロ音楽家と非音楽家の比較をより厳密に行うためには、できる限り同一の実験条件の下で得られた結果を比較することが望ましい。そこで、本研究では演奏者をプロの打楽器奏者とする以外はYamasaki(2002)とほぼ同一の実験条件を設定して、演奏実験と聴取実験を行った。その結果、プロ音楽家の演奏とYamasaki(2002)での特別な音楽的訓練を受けていない演奏者の演奏とは、平均音レベルと平均打間時間に関して類似していた。また、プロ音楽家の演奏で意図された感情は、非音楽家の演奏よりも有意に高い割合で正しく伝わった。これらの結果をもとに、プロ音楽家の演奏と非音楽家の演奏の類似点と相違点について論じた。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Yamasaki(2002) revealed that musically untrained people could communicate emotions by playing the drum. Their performances were relatively similar to the performances of professional musicians, and were interpreted correctly by listeners beyond the chance level. In order to attempt a more detailed comparison between professional musicians and musically untrained players, this study conducted a performance experiment under identical circumstances to Yamasaki(2002)'s experiment using professional drummers as players. Two professional drummers were asked to express seven emotions by playing a drum improvisationally (Experiment I). As result of analyzing their performances, the performances of these professional musicians and musically untrained players in Yamasaki(2002) were similar to each other with regard to the mean sound level and mean interval of beats. In Experiment II, students were presented performances gathered in experiment I, and then asked to judge their intended emotions. The rate of correct interpretations were statistically higher than the corresponding rate to musically untrained players. Based on these results, the similarity and difference between the performances of professional musicians and musically untrained players was argued.
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11637107
書誌情報 大阪樟蔭女子大学人間科学研究紀要

巻 5, p. 111-122, 発行日 2006-01-31
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 15:49:53.446959
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3