WEKO3
-
RootNode
アイテム
預かり保育に関する研究 (3) : 通常保育と預かり保育中の子どもの発話
https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/2651
https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/records/2651b327d7ca-ea08-49e3-8802-a7bf09c76296
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2003-01-31 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 預かり保育に関する研究 (3) : 通常保育と預かり保育中の子どもの発話 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | A study of daycare outside hours 3 : Children's discourse during daycare regular and outside hours | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 子どもの発話 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 預かり保育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 保育の評価 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | child's discourse | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | daycare outside hours | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | evaluation of nursery teaching | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ページ属性 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||||||
論文名よみ | ||||||||||||
その他のタイトル | アズカリホイクニカンスルケンキュウ 3 : ツウジョウホイク ト アズカリホイクチュウ ノ コドモ ノ ハツワ | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
著者名(日) |
清水, 益治
× 清水, 益治
× 菊野, 春雄
× 大橋, 岑吉
|
|||||||||||
著者名よみ |
シミズ, マサハル
× シミズ, マサハル
× キクノ, ハルオ
× オオハシ, シンキチ
|
|||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
大阪樟蔭女子大学人間科学部 | ||||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
大阪樟蔭女子大学人間科学部 | ||||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
大阪樟蔭女子大学人間科学部 | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Osaka Shoin Women's University | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Osaka Shoin Women's University | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Osaka Shoin Women's University | ||||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | より望ましい預かり保育の形態を探るに当たり、子どもの発話を分析した。その発話は、T-シャツにICレコーダーとマイクをとりつけて記録した。このようなT-シャツを着て、3歳児1名と5歳児1名が幼稚園で通常保育と預かり保育を受けた。彼らの通常保育中と預かり保育中の発話を分析して、以下の結果を得た。すなわち、彼らは、通常保育中よりも預かり保育中の方が、先生や他の子どもと多くのやりとりをし、発話音節数も多いという結果を得た。これらの結果は、子どもの発話が、よりよい保育の尺度になる可能性を示唆し、保育に工学や技術を応用することに関連づけて議論された。 | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | We analyzed children's discourse in order to seek a superior type of daycare outside hours. The discourse was recorded by a microphone and an IC-recorder attached to a T-shirt. Wearing the T-shirt, a 3-year-old child and a 5-year-old child enjoyed their play at their kindergarten during regular and outside hours. Analyses of their discourse showed that they interacted with a teacher or a friend more often, and yielded more linguistic phoneme during the outside than the regular hours. These results suggested that child's discourse can be an indicator of the superior nursery teaching, and were discussed in relation to the evaluation of nursery teaching and the application of engineering or technology to nursing. | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA11637107 | |||||||||||
書誌情報 |
大阪樟蔭女子大学人間科学研究紀要 巻 2, p. 121-127, 発行日 2003-01-31 |