@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00004293, author = {佐野, 美奈 and サノ, ミナ}, journal = {大阪樟蔭女子大学研究紀要, Research Bulletin of Osaka Shoin Women's University}, month = {Jan}, note = {P(論文), この研究の目的は、3 か所の異なる保育形態における保育園児に筆者開発による MEB プログラムの実践過程 を通して MVN システムによる動作解析の定量的分析を行うことである。そのために、MVN システムを用いた動 作解析による定量的分析を通して、MEB プログラムの実践が進むことに伴う、異なる保育形態における幼児の音楽 的表現における動きの要素の変容について検証した。その結果、MEB プログラムの各段階別の活動過程が進むにつ れて、移動距離、移動平均速度、移動平均加速度に、保育形態の差異による変化が見られた。U 保育園児の音楽的 表現には劇化の要素が音楽的諸要素の認識に先行し、K 保育園児の音楽的表現には、規則性を伴う音楽的諸要素の 認識が先行していた。さらに、M 保育園児については、活動の最初から、音楽的諸要素の認識に基づいた動きを明 確に表現する傾向にあることがわかった。, This study aims to analyze of evolution of body movement utilizing the MVN system regarding musical expression of nursery schoolers in three different childcare forms based on progress of practicing MEB (Musical Expression Bringing up)program devised by the author. Quantitative results showed in several cases, that the moving distance, the moving average of velocity and the moving acceleration were statistically different among childcare forms as the MEB program phased advanced. Also from results, it was thought that elements of dramatization preceeded recognition of musical elements in the U nursery school. The recognition of musical elements regarding regularity preceeded to the element of dramatization in the K nursery school. Furthermore, M nursery schoolers tended to obviously express the movement based on the recognition of musical elements from the beginning of activity in MEB program.}, pages = {145--156}, title = {3 か所の異なる保育形態における 5 歳児の音楽的表現の MVN システムによる定量的分析}, volume = {8}, year = {2018} }