@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00004176, author = {佐野, 美奈}, journal = {大阪樟蔭女子大学人間科学研究紀要}, month = {Jan}, note = {P(論文), 保育園実習における学生の様々な学びについて,これまで自己反省報告文書等の分析結果から, 特に本学の学生に関しては保育実習 I で自己評価が高いことがわかってきた。それは,学生自身の実 習における学びの意識を反映するもので,実際の保育実践の結果に対する評価ではない。 この研究の目的は,2 サイクルの 2 回の実習で保育所実習と保育実習 E における現場評価と自己評 価の比較分析を通して,保育園での実践的な学びが学生にどのような教育的効果をもたらすかについ て考察を加えることであった。2 サイクルの 2 回の実習に関する調査結果は類似しており,主に 2007-2008 年度の保育園実習 2 回分に関する自己評価と現場評価の変化の諸相について分析することを通して,保育園実習の教育的効果について明らかにしようとした。その結果, 2 回の実習に関する学び の相違,学生の目的意識の明確化による評価の変容が見い出された。, About the various learning of the student in the nursery school training,1 understood that self-evaluation was high in childcare training 1 about the student of this university in particular from the analysis such as introspection report documents till now. It reflects consciousness of the learning in the training of student oneself ,and it is not evaluation for the result of the real childcare practice. The purpose of this study was to consider how the practical learning in the nursery school brought an educational effect to the students through comparison analysis of the self -evaluation and the on -site evaluation in two times of training of 2 cycles for child­ care training 1 and ll. The findings about two times of training of 2 cycles were resem­ bled. 1 tried to clarify it about an educational effect of the nursery school training of the twice through what 1 mainly analyzed about the diverse aspects of the change concerning the self-evaluation and the on-site evaluation about the nursery school training twice of 2007 ← 2008 year. As a result,1 found out a difference of two times of learning about the practical training and the transformation of the evaluation by clarifying the students' sense of purpose.}, pages = {203--217}, title = {保育所実習(保育実習 1 )と保育実習 E の 実践的な学びによる教育的効果 2006 年度から 2008 年度までの保育所実習(保育実習 1 )と 保育実習E の自己評価と現場評価の調査結果をもとに}, volume = {9}, year = {2010}, yomi = {サノ, ミナ} }