@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00004092, author = {佐野, 美奈 and サノ, ミナ}, journal = {大阪樟蔭女子大学研究紀要, Research Bulletin of Osaka Shoin Women's University}, month = {Jan}, note = {P(論文), この研究の目的は、現代の劇化理論について、総合的指導という側面から再検討し、総合的指導法としての劇化指導のあり方について考察することである。幼児の総合的指導の方法に関しては、近年、領域別指導を起点とした研究が見られる。本稿では、幼児の自発的な遊びから始まる活動の展開を考えるために、幼児期にかかわる現代の劇化理論の特徴に着目し、劇化指導の特徴に見られる総合的指導のあり方について考察した。その結果、幼児期における総合的指導は、劇化指導法としてのドラマティック・プレイと幼児の遊びとしてのドラマティック・プレイの類似性がその劇化理論において読み取れる劇化指導に依拠して再検討され得ると考えられた。, The purpose of this study is to consider practices of educational methodology through dramatization by way of re examining the modern dramatic theories from a viewpoint of the comprehensive instruction. Recently some research approached on instruction methodology based on domains in early childhood educa- tion. In this article, taking particular approach on the characteristics of the modern dramatic theories, the method of comprehensive instruction based on dramatization was examined to analyze young children’s acti- vity development starting from voluntary play. As a result, it was provided that the comprehensive instruc- tion on early childhood could be re examined by focusing on the similarity between instruction based on dramatic theories and dramatic play caused from voluntary action, in context of educational methodology of dramatization.}, pages = {155--164}, title = {劇化理論に依拠した幼児期の総合的指導の再検討}, volume = {7}, year = {2017} }