@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00004059, author = {木村, 雅則}, issue = {1}, journal = {樟蔭教職研究, Shoin teacher educational research}, month = {Dec}, note = {P(論文), 本稿では、まず本学「国語科教科教育法AJで毎時間実施している「小テスト」の実施結果について、過去6年のデータを分析する。また開講時に実施している「基礎カテスト」とも照らし合わせ、それらの変化の特 徴や原因について考察する。次に、学生が採用試験を受験しようとする時の、専門教養(国語科)の基礎カ養成と その定着について考える。これは本学のみならず広く一般大学(非教育系大学)全体の学生について当てはまるであろう問題である。なぜなら、ほとんどの一般大学の学生は大学入試でも「古典」が木要であったり、高校でも 古典の基礎力については十分な学習ができていなかったりする傾向にあるからである。そのような学生が採用試 験を受けようとする時に、専門教養の基礎カを作られることでどのように構築すべきかを考えることは、喫緊の 課題でもある。本稿では、授業の経験にも基づいて、その解消のためのいくつかの方策についても提案したい。, In this paper, the results of six years of "Small-Test" are analyzed. In this test, the Japanese classical grammar and the phrasing of Chinese classic are chiefly tested. This test has been carried out every time in the "Kokugoka Kyoka Kyoikuhou (Pedagogy of Japanese Language) A", which is one of the classes to get Japanese language teacher's license. Also use results are discussed in comparison with the results of the "Basic Skills Test", which has been carried out in the first lesson in this class every year. Through these analysis, some problems for training and developing basic skills of professional cultivation for teachers of Japanese language in the non-educational universities will be clarified. Almost all the non- educational university students have not experienced the entrance examination of "Classics" nor studied enough the Japanese classical grammar and the phrasing of Chinese classic, so they must struggle for the study of the teacher employment examination. In order to solve these problems, it should be divided into three stages of learning to master the basic academic abilities. And some concrete strategies will be also proposed in this paper.}, pages = {26--36}, title = {一般大学における国語科・専門教養の基礎力養成 : 教科教育法での「小テスト」の分析を通して}, year = {2016}, yomi = {キムラ, マサノリ} }