@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00004033, author = {塚口, 眞佐子 and ツカグチ, マサコ}, journal = {大阪樟蔭女子大学研究紀要, Research Bulletin of Osaka Shoin Women's University}, month = {Jan}, note = {P(論文), 今稿では世紀転換期から第一次大戦期のウィーンを観察する。英国が端緒となる前世紀の革新デザイン運動は、 世紀転換期にまずウィーンで結実する。以降、ドイツ文化圏一体としてモダニズムを牽引することになる都市である。 それらを強力に推進したのは、ユダヤ人エリート層の資金提供やパトロンとしての支援であった。ここに彼ら同化ユ ダヤ人2 世代目としてのアイデンティティ希求の精神が、モチベーションとして大きく作用する。この期間は反ユダ ヤ主義が顕在化し激化する時期と重なる。その中で同化を目指すもかなわない圧倒的被差別感が、アヴァンギャルド 文化の誕生につながる。同胞の連帯も奏功した。事例としてモダン建築のプルカースドルフ・サナトリウムなどの施 主像と社会環境を見ることで、黎明期のモダン建築やデザインへの理解を深めたい。, This paper, 10th issue of the serial work, reports social and cultural circumstances surrounding the Jewish patrons of Vienna modern architecture which was entitled to the first fruit among the modern movements by critic N. Pevsner. Behind the Jewish contribution there had existed a strong eager for establishing a new status suitable for their intellect and social power against the Anti Semitism, which had been intensifying on and on these years. 2 case studies on this report; one is Zuckerkandl’s Purkersdorf Sanatorium(1903)in Vienna and the other, Fritz and Lili Waerndorfer’s villa(1902)also in Vienna, bring out how unstable mentality converted Jewish elite had those days as well their struggle to develop their identity as an innovative pioneer breaking down anything conventional. Just as Waerndorfer was renowned modern art collector, patron of Wiener Werkstatte and supporter of modern designers, so was Zuckerkandl. Total 67 surviving modern villas building from 1900’s to 1933(Nazi regime)around post Habsburgermonarchie area are examined as a material to support this study. Almost over half of them were by Jewish clients. Comparing the population rate this fact obviously shows how and what Jewish clients expressed on their choice of modern architecture.}, pages = {121--132}, title = {モダンデザインの背景を探る諸事情その9 : 1900 年代東欧ユダヤ人のアイデンティティ希求と重ねて}, volume = {6}, year = {2016} }