@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00003914, author = {佐野, 美奈 and サノ, ミナ}, journal = {大阪樟蔭女子大学研究紀要}, month = {Jan}, note = {P(論文), この研究の目的は、モンテッソーリ・メソッドによる保育園児の活動の実態を捉え、音楽テストの結果分析を行うことを通して、音楽的諸要素の認識に関する特徴を見い出すことである。そのために、音楽経験に関する教具を含む環境でモンテッソーリ・メソッドがとられているM 保育園の幼児を1年間観察し、事例分析と2回の音楽テストのデータ分析を行った。その結果、3歳児で「日常生活」、4歳児で「図形認識」、5歳児で「数の認識」「地図・国名の認識」といった領域での活動が特徴的であった。今回の2回の音楽テストでは、日常生活経験の中で感受することの多い「強弱」について成長過程の差異は明らかであった。定量的分析から、幼児の音楽的諸要素の捉え方として「音楽的諸要素の規則性・対照性」が特徴的であり、モンテッソーリ・メソッドによる教具の活動を通した事象に対する考え方が子ども達の内面に形成されつつあると捉えられた。, The purpose of this study is to find out the characteristics concerning musical elements through the analysis of the result of the music test based on the actual situation of the nursery schoolers' activities in the Montessori method. After observing young children in M nursery school, I carried out example analysis and data analysis concerning twice of the music test's result. As a result, ""everyday life" concerning 3 year old children, ""figure recognition" concerning 4 year old children, and ""numerical recognition," ""recognition of a map with the name of a country" concerning 5 year old children were characteristic. On this twice of music tests, a significant difference in the growth process concerning ""strength and weakness" of music was statistically clear because young children frequently received it in everyday life experience. According to the quantitative analysis, ""regularity, contrast characteristics of musical elements" was characteristic as how to catch musical elements of the young children. It was found that the way of thinking for the phenomenon through the activity of the materials by the Montessori method was formed in the inside of young children.}, pages = {151--162}, title = {モンテッソーリ・メソッドによる保育形態の保育園児の音楽的諸要素に関する認識の特徴 : M保育園の活動実態と音楽テストの結果分析を通して}, volume = {5}, year = {2015} }