@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00003913, author = {佐野, 美奈 and サノ, ミナ}, journal = {大阪樟蔭女子大学研究紀要}, month = {Jan}, note = {P(論文), この研究の目的は、音楽的表現育成プログラムの実践を異なる保育形態の4歳児に対して行い、その実践過程の分析を通して、幼児の拍感の形成に関する特徴を抽出することである。そのために筆者は、異なる保育形態のU保育園児に音楽的表現育成プログラムを2011年度に、K保育園児には2012年度に実践した。本稿では、拍感の形成過程の視点から、音楽的表現育成プログラムの4歳児の第3段階と第4段階の実践過程に関する事例分析と、U保育園児の事例分析とを比較考察した。その結果、拍感の形成過程において、保育園4歳児の拍感の形成過程における特徴が明らかにされ、拍感の形成に対するその実践による効果が見い出された。, The purpose of this study is to extract the characteristics concerning the process of pulse formation of 4 year old children through the analysis of the practical process of the musical expression upbringing program in the different childcare form. Therefore, I practiced the musical expression upbringing program for U nursery schoolers in 2011 and K nursery schoolers who took the different childcare forms in 2012. In this article, I comparatively considered the example analysis concerning the practical process from of the third phase to the fourth phase of the practical program and the example analysis between U nursery schoolers and K nursery schoolers from viewpoint of the process of pulse formation. As a result, the characteristics concerning 4 year old children in nursery schools were clarified in the process of pulse formation. It was also found that the practice of musical expression upbringing program produced the practical effect.}, pages = {139--150}, title = {異なる保育形態における4歳児の拍感の形成過程に関する比較考察 : 音楽的表現育成 : プログラムの第3段階から第4段階に関する実践過程の事例分析を通して}, volume = {5}, year = {2015} }