@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00003912, author = {佐野, 美奈 and サノ, ミナ}, journal = {大阪樟蔭女子大学研究紀要}, month = {Jan}, note = {P(論文), この研究の目的は、筆者の作成による音楽テストの結果について定量的分析を加えることによって、音楽的表現育成プログラムの教育的効果について明らかにすることである。そのために、2011年から2013年までに実施した3ヵ所の保育園における4歳児と5歳児の音楽テストの結果を分析し、3園間の比較を行った。2011年度には、遊び中心の保育形態のU 保育園に音楽的表現育成プログラムを実践した。2012年度には、モンテッソーリ・メソッドの保育形態のK 保育園に音楽的表現育成プログラムを実践した。この論文では、まず、2011年と2012年の2回とも音楽テストを受けた4歳児についての結果を分析した。次に、2012年と2013年の結果を分析した。その後に、3回とも音楽テストを受けた子どものテスト結果について、3園間の比較を行った。3回全部の音楽テストを受けた園児について、3回の音楽テストについて対応のある・3保育園について対応の無い二元配置分散分析を行った。その結果、1回目、2回目、3回目のテストにおける平均値に有意な差が認められた。1回目のテストでは、I 保育園の平均値がU 保育園に比較して有意に高かった。2回目のテストでは、U 保育園の平均値が改善されていた。3回目のテストでは、K 保育園の平均値が他の2園に比較して有意に高いことが明らかとなった。さらに、園別・男女別の比較分析も行った。こうした結果は、音楽的表現育成プログラムの教育的効果を示していると考えられる。, The purpose of this study is to empirically investigate about the educational effect of the musical expression upbringing program through the quantitative analysis concerning the result of the music test devised by the writer. I compared three nursery schools through analysis of the result of the music test applied three times from 2011 to 2013 to 4 year old children and 5 year old children in those three relevant nursery schools from 2011 to 2013 for three times. In 2011, the musical expression upbringing program was applied to U nursery school which utilizes the childcare form mainly on the play. In 2012, the music expression upbringing program was applied to K nursery school which took Montessori method. In this article, firstly, the result of 4 year old children who took both the first music test in 2011 and the second music test in 2012 was analyzed. Secondly, I analyzed the result of the music test concerning the result in 2012 with the result in 2013 in the same manner. Thirdly, I made across comparison among three nursery schools' result of the music test of which score was measured by the relevant children who participated in all necessary tests. I carried out a two way repeated ANOVA; the repeated factor was the music test/ and the non repeated factor, the three nursery schools. The results of the music test for three times showed a statistically significant difference among the mean of 3 nursery schools. As a result, the development of 4 year old children was remarkable in U nursery school which took the music expression upbringing program from 2011 to 2012. Furthermore, the development of 4 year old children was remarkable in K nursery schools which took the music expression upbringing program from 2012 to 2013. Comparison analysis according to the boy and girl by the nursery school was also carried out. I thought that the result mentioned above showed the educational effect of the musical expression upbringing program.}, pages = {127--138}, title = {複数回の音楽テストの結果分析による音楽的表現育成プログラムの教育的効果 : 保育形態の異なる3保育園の比較を通して}, volume = {5}, year = {2015} }