@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00003910, author = {神田, 恵未 and カンダ, エミ}, journal = {大阪樟蔭女子大学研究紀要}, month = {Jan}, note = {P(論文), 本稿の目的は、一時払い終身保険をめぐる考察を通じて、人口減少時代における生命保険会社の戦略的課題を明らかにすることである。したがって、ここでは規制緩和以降の生命保険業を取り巻く環境変化を考察しながら、保険自由化以降の生命保険会社の経営をめぐり、商品戦略の視点から論じた。銀行窓口販売解禁をうけて、一時払い終身保険の売れ行きが好調であった理由を探りながらその特徴および多発した消費者トラブルの背景要因を分析した。そして、生命保険会社の商品戦略のあり方について、経営環境の変化と説明責任の不足によって生じる問題点を指摘した。, This study aims to clarify the strategic tasks confronting life-insurance companies through the consideration of a single-premium ""whole life" policy. Previous studies have considered the changes in circumstances surrounding the life insurance business after deregulation: this study examines the management of life-insurance companies after the liberalization of the life-insurance market in terms of merchandise strategy. The paper looks at the life-insurance market after its opening to the banking sector and analyzes the reasons for selling a single-premium whole life policy, examines the policy features, and investigates the primary factors behind customer claims. The paper highlights some of the merchandising strategies of life-insurance companies and discusses some of the problems arising from changes to management circumstances including lack of responsibility.}, pages = {107--115}, title = {人口減少時代における生命保険会社の商品戦略をめぐる一考察 : 一時払い終身保険を中心に}, volume = {5}, year = {2015} }