@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00003903, author = {山崎, 晃男 and ヤマサキ, テルオ}, journal = {大阪樟蔭女子大学研究紀要}, month = {Jan}, note = {P(論文), 集団での歌唱とダンスを中心とする3日間にわたるワークショップに参加することが共感性や自尊感情、個人志向性・社会志向性に及ぼす影響について、ワークショップ前後に実施した質問紙調査によって検討した。その結果、ワークショップへの参加が多次元的共感性尺度によって測定される共感性を有意に高めることが示された。集団での歌唱やダンスでは、他者に注目しつつ、他者と体の動きや発声を同期させていく必要がある。こうした活動に従事することが、共感性を高めたのかもしれない。また、歌唱やダンスによるこうした効果は、社会的結びつきを促進するがゆえに音楽とダンスが進化したという考えを支持するものと考えられた。さらに、ワークショップへの参加が自尊感情や肯定的な個人志向性を高めることが示された。ワークショップでの様々な課題の達成や行動への称賛といった肯定的な体験がこうした自己への肯定的態度の促進に関係した可能性がある。最後に、これらの効果をもとに、集団での歌唱とダンスの教育的意義について論じられた。, It was investigated whether a workshop of group singing and dancing influenced the prosociality of the participants. Eighteen female students took part in a workshop where they were directed to sing and dance together for three days and performed on a stage in front of audience on the final day. Their sympathy, self esteem, and individual and social orientedness were measured before and after the workshop. As the results, t tests revealed that their sympathy improved through the participation at the workshop. Group singing and dancing require participants to pay attention to colleagues and to synchronize their movements. This might cause the improvement of their sympathy. Furthermore, this result was considered to support an idea that music and dance evolved in virtue of their function of social bonding. In addition, their self-esteem and positive individual orientedness also improved. Their sense of accomplishment of various tasks required in the workshop and gaining praise for their accomplishment might have relations with these improvements. These effects of group singing and dancing were discussed on their educational significance.}, pages = {35--42}, title = {集団による歌唱・ダンス活動と向社会的特性との関係およびその教育的意義について}, volume = {5}, year = {2015} }