@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00003902, author = {辻, 弘美 and ツジ, ヒロミ}, journal = {大阪樟蔭女子大学研究紀要}, month = {Jan}, note = {P(論文), 物語の産出過程で使用される言語的方略が、省察を行う前・後でどのように変化するかについて52名の女子大学生を対象に検討した。省察のセッションでは、対象者に自らの物語を振り返り、どのような言語的方略をどの程度用いていたか、先行研究の結果と比較対照し、考察するよう求めた。省察後に再度物語産出課題を課したところ、省察前に比べて研究対象となった言語方略の使用頻度有意に増加した。とくに大きな増加がみられたのは、登場人物に心的状態に言及するという側面であった。また、心的状態への言及は、出来事の因果関係の描写の頻度と関連があり、この傾向は、省察の前後で安定的にみられた。これより、省察の前後で方略頻度は変化するものの、個人の物語産出における言語方略の使用傾向の特徴は、省察を行う前後で変化することはないことが示唆された。, The efficacy of reflection in narrative production was examined. The evaluative strategies used by female university students (N=52) in the production of a narrative were assessed before and after a reflective session. In the reflection session, the participants were asked to compare and contrast their evaluative strategies used in narrative with the developmental data drawn from a previous study. The frequency of evaluative strategies increased significantly after the reflective session. The largest increase was in the frequency of use of frames of mind in which the narrator refers to the mental states of the protagonists. The students' use of strategies, such as: frames of mind and causal connectors were correlated, suggesting that personal style may be relatively stable over time. The implications of introducing a reflection session are discussed.}, pages = {27--33}, title = {The Efficacy of Reflection in Narrative Production: Can a Reflective Session Facilitate the Use of Mental State Talk in Narrating a Story ?}, volume = {5}, year = {2015} }