@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00003873, author = {佐野, 美奈 and サノ, ミナ}, journal = {大阪樟蔭女子大学研究紀要}, month = {Jan}, note = {P(論文), この研究の目的は、異なる保育形態で音楽的表現育成プログラムの実践過程の分析を通して、幼児の拍感の形成に関する特徴を抽出することである。そのために筆者は、異なる保育形態のK保育園児に、音楽的表現育成プログラムを年度に実践した。本稿では、拍感の形成過程の視点から、音楽的表現育成プログラムの第段階のK保育園児の実践過程に関する事例分析と、U保育園児の事例分析とを比較考察した。その結果、拍感の形成過程において、K保育園児とU保育園児の共通項と差異が明らかにされた。K保育園では音楽的諸要素の認識が特徴的であり、U保育園では劇化の要素が特徴的であった。しかし、どちらの園児も拍感の形成過程を生じ、実践による効果が見い出された。, The purpose of this study is to extract the characteristics concerning the process of pulse formation of young children through the analysis of the practical process of the musical expression upbringing programin the different childcare form. Therefore, I practiced the musical expression upbringing program for K nursery schoolers who took the different childcare form in 2012. In this article, I comparatively considered the example analysis concerning the practical process of the first phase of the practical program and the example analysis concerning U nursery schoolers from viewpoint of the process of pulse formation. As a result, some common denominators and differences between K nursery schoolers and U nursery schoolers were clarified. It was characteristic of the recognition of the musical elements in K nursery school. It was characteristic of the elements of dramatization in U nursery school. But, both K nursery schoolers and U nursery schoolers showed the process of pulse formation and the effect of the practice.}, pages = {45--57}, title = {音楽的表現育成プログラムの第1段階の活動過程における拍感の形成過程 : 異なる保育形態における実践過程の分析の比較を通して}, volume = {4}, year = {2014} }