@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00003872, author = {佐野, 美奈 and サノ, ミナ}, journal = {大阪樟蔭女子大学研究紀要}, month = {Jan}, note = {P(論文), この研究の目的は、前年度とは異なる保育形態の幼児に対してその実践前後で音楽テストを行い、その結果について定量的分析を行うことである。そのために、2011年度2回の音楽テストに続いて、2012年度3月に134人(4歳児63人、5歳児71人)を対象児として、同様の音楽テストを行った。その結果、音楽的表現育成プログラムを実践したモンテッソーリ・メソッドをとっているK保育園児の成長が、他の保育園児よりも有意に大きいことがわかった。また、3回の音楽テストを受けた幼児達の成長過程も明らかになった。, The purpose of this study is to analyze the results to carry out the music test for the young children in the different childcare form before and after the practice of the musical expression upbringing program. Therefore, I carried out the music test for 134 children including 63 people of 4 year old and 71 children of 5 year old in March 2013 after twice of the tests in 2011 with 2012. As a result, it was clarified that the development of K nursery schoolers who took Montessori method was significantly bigger than two other nursery schooler's development. Furthermore, the process of the development concerning the young children who took the music test for three times was also clarified.}, pages = {33--43}, title = {異なる保育形態における幼児の音楽的諸要素の認識に関する定量的分析 : 音楽テストの結果から}, volume = {4}, year = {2014} }