@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00003871, author = {根本, 眞弓 and ネモト, マユミ}, journal = {大阪樟蔭女子大学研究紀要}, month = {Jan}, note = {P(論文), 本稿は、梨木香歩の「西の魔女が死んだ」を素材として、思春期女子の不登校について考えるとともに、その内的世界について、精神分析・対象関係論の観点から考察したものである。 思春期の子どもが不登校になる要因として外的、内的要因が考えられるが、私はそれに発達的要因を加え、移行期における"一旦休止"としての不登校があることを示した。児童期までを良い子で過ごした子どもや、十分な依存関係を持てなかった子どもは、思春期への移行が始まった時、古い自己と新しい自己に亀裂が生じ、発達の連続性を保 てず混乱する。彼らは現実から身を引き"一旦休止"することによって、その時空間を新たな自分を創造する移行空 間として使用し、自分自身や親との関係を見つめ直すことを通して健康な成長を遂げていくのである。その時、子ど もに安心と安全を供給し、子どもからの理想化を引き受ける一方でそこからの脱錯覚とその修復を共にする、母親の代理対象(移行対象)の重要性について考察した。さらに「前エディプス期」「エディプス期」の混在した移行期の女の子の内的世界についても言及した。, In this paper, I use Kaho Nashiki's story "The Witch of the West is Dead" as clinical material to discussschool refusal and the inner world of early adolescent females from both psychoanalytic and object relationsperspectives. It has long been understood that there are both external and internal factors related to refusalto attend school among early adolescents. I investigate a new developmental factor and present school refusalas a "pause" during a transitional period.Adolescents who were "good" children, or who did not have an appropriate dependency on their parents,can become unable to maintain continuous development. The result can be confusion due to a split betweenold and new selves as they enter adolescence. By withdrawing from reality into a "pause", they acquiretransitional space for creating a new self. They can develop healthily by reexamining themselves and theirrelationship with their parents. I discuss the importance of the substitutive object(transitional object)of themother, who provides comfort and security, accepting the idealization from adolescent, but also helping inthe process of disillusionment and restoration. I also discuss the inner world of adolescent females duringthe transitional period in which "pre oedipal phase" and "oedipal phase" coexist.}, pages = {23--32}, title = {「西の魔女が死んだ」に見る不登校を呈する思春期女子の心理 : 精神分析・対象関係論の観点から}, volume = {4}, year = {2014} }