@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00002840, author = {上野, 矗 and ウエノ, ヒトシ}, journal = {大阪樟蔭女子大学人間科学研究紀要}, month = {Jan}, note = {P(論文), 経験的現象学的方法から涙に関するこれまでの研究を通じて、勘が質的な意味分析法に基礎的かつ重要な認識方法として注目されてきた。勘は、人間科学の方法として直感的方法のひとつとして位置づけられるからである。黒田亮によれば、勘は覚=Comprehensionを、竹内によれば、第六感を意味する。勘は、黒田亮の心的立体感(psychical stereoscopy)、また黒田正典の人のゲシュタルト化された経験の総体の重心にある。筆者は、これを相反し合う経験の統合点にみる。いずれにもせよ、勘は、二分思考法にではなく、統合的思考法に依拠している。こうした意味及び実践の実際からも、勘は、臨床心理学の方法論上有意義で重要な認識方法と位置づけられる。と同時に、なお一層の検討が要請されよう。, Through previous studies on tears from the view-point of an empirical phenomenological investigation, it is noticed that the Kan (comprehension by Ryo Kuroda) seems to be the fundamental and important way of the qualitative meaning analysis. The Kan means comprehension by Ryo Kuroda, or the sixth sense by Yoshie Takeuchi. At the time, psychical stereoscopy by Ryo Kuroda, or the balance of a form of one's total experience by Masasuke Kuroda constitutes the Kan. By author, the Kan consists in the integrative way of thinking. In other words, the Kan is created through the unity of the antagonistic relation between the two experiences. It follows from this that a negative experience is darkness that serves us as a background against which we see the light. From the above-mentioned investigation, the Kan seems to be significant and important way of thinking or cognition in the clinical psychological practices. Accordingly, the Kan has to be much more investigated from now.}, pages = {25--33}, title = {「勘」の臨床心理学の方法論的意義 : 涙に関する臨床心理学的研究(1)及び(2)をもとに}, volume = {5}, year = {2006} }