@article{oai:osaka-shoin.repo.nii.ac.jp:00002700, author = {仲谷, 兼人 and 川上, 正浩 and ナカタニ, カネト and カワカミ, マサヒロ}, journal = {大阪樟蔭女子大学人間科学研究紀要}, month = {Jan}, note = {P(論文), 大学教育の情報化は時代の趨勢であるが、学生をとりまく情報環境はそれを遥かに超える速度で変化し続けている。本研究では専門教育における多様な要求に応えるプログラム開発の基礎資料として、心理学関連学科に在籍する学生を対象に、所有する情報環境とリテラシー能力に関する質問紙調査を横断的・縦断的に実施した。調査結果からは着実な情報環境の充実とリテラシー能力の向上が確認されたが、携帯電話、携帯メールの急速な普及など新たに検討すべき要素が付け加わったことも示された。また情報環境、リテラシー能力と基礎教育科目の評価の間に関連性が認められることについても検討がなされた。, Computerization of university education is the trend of the time, and the information environment which surround students is continuing changing at the high speed. In this research, investigation with questionnaire about the information environment and literacy capability to own was conducted in across boundaries and vertical section for the student who majors in psychology and other related subjects as basic data of the program development which meets the various demands in specialized education. Although a steady substantial information environment and improvement in literacy capability were checked from results of this investigation, it was also shown that elements which should newly be examined, such as the rapid spread of a cellular phone and pocket mails, were added. Moreover, examination was made also about relevance being accepted between evaluations of an information environment, literacy capability, and a basic educational subject.}, pages = {69--79}, title = {心理学関連学科学生の情報環境と情報リテラシー能力に関する横断的・縦断的調査 : 心理学専門基礎教育の情報化をめざして}, volume = {3}, year = {2004} }